دندان قروچه طبق نظر متخصص…

دندان قروچه چیست و علت آن چیست؟

دندان قروچه عبارت است از ساييدن دندان ها يا فشردن محكم فكها بهم

طبق نظر متخصص دندانپزشکی کودکان دکتر قدیمی (دندانپزشک اطفال) در ایجاد شدن دندان قروچه عوامل زیر تاثیر گذار است:

عوامل درونی ای مانند استرس و اضطراب؛ برای مثال در کودکانی که به مهد یا مدرسه می روند ممکن است در اثر استرس ورود به مکان جدید یا امتحان این مشکل بوجود آید. عوامل دیگری مانند مصرف داروهای خاص، شرایط پزشکی خاص، بیش فعال بودن و ژنتیک می تواند در ایجاد دندان قروچه تاثیر گذار باشد.ـ

طبق گفته های متخصص دندانپزشکی کودکان دندان قروچه اغلب در کودکان زیر ۱۱ سال شایع است.

:نشانه های دندان قروچه ساییدن دندان ها(اغلب در خواب)، شکایت از درد صورت یا فک هنگام بیدار شدن از خواب و یا هنگام جویدن

در اکثر کودکان این مشکل کوتاه مدت است که نیاز به اقدام خاصی نمیباشد.

:روش های پیشگیری و درمان:

•  الف) علائم سایش در دندان های دائمی دیده شود استفاده از محافظ دهان در خواب که بسته به شدت دندان قروچه به ۳ دسته نرم، نیمه  سخت، سخت تقسیم بندی میشود پیشنهاد میشود که استفاده از آن مانع سایش و ترک عادت ساییدن دندان ها به یکدیگر میشود.
  • ب) اگر علت این مشکل در کودکان استرس و مشکلات روانی باشد بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید تا با روش های روان درمانی این مشکل در کودکتان را حل کنید.
  •  پ) تمرینات ورزشی برای فک و صورت کمک کننده است.
  • ت) به کودک خود کمک کنید

پیشنهاد دندانپزشک کودکان این است که ۲ ساعت قبل از خواب کودک به آرامی بگذرد و جهت انجام هرچه بهتر این کار میتوانید از دیدن کارتون ها و بازی های های جنگی جلوگیری نمایید به جای آن بهتر است کودک خود را در دوش آب گرم گرفتن همراهی کنید و در صورت مقدور نبودن میتوانید با کودک خود به موسیقی آرام گوش دهید یا کتاب داستان برایش بخوانید.

منبع

نوشته شده توسط :